Türkiye’de son dönemde en hızlı gelişen ekonomik kategorilerin başında e-ticaret geliyor. Türkiye’nin bu konuda ortaya koyduğu rakamlar gerçekten dikkat çekici düzeye ulaştı.Türkiye’de 2012′nin ilk 11 ayında gerçekleşen e-ticaret rakamları, 2011′i geride bıraktı. İşlem hacmi ve işlem sayısı ile birlikte Türkiye’de e-ticaret sepeti de büyüyor. 2016 yılında tüketim harcamalarının 23 milyar dolar olacağı öngörülüyor.
Trend Group Yönetici Ortağı Nurhan Keeler Türkiye’de online alışverişin trendlerini şöyle açıklıyor:
1. Çok değil daha 5-6 sene öncesine kadar internet bankacılığına sıcak bakanların sayısı yok denecek kadar azdı. Şimdilerde yüzde 80′lerle en güvenilir bulunanlar arasında bankaların sitesi yer alıyor ve internet bankacılığı yüzde 5-10′larda kullanılıyor.
2. İnternet bankacılığı ve online alışveriş için ilk başlarda tüketiciler sanal kartlara güvenirken ve sanal kart varsa alışveriş yaparken şimdilerde sanal kart diye bir uygulamayı çok da duymuyoruz.
3. Mağaza alışveriş ve alışveriş kültürüne sıcak bakmayan ama internetten alışveriş bağımlısı haline gelen alışveriş fareleri var. Her gün düzenli fırsatları takip edeyim derken alışveriş kanıksanmaya başlanıyor.
4. İnternet insanları daha akıllı ve açık söz hissettiriyor; ne de olsa fırsatlar takip ediliyor ve çoğunlukla mağazalara göre ucuza geliyor.
5. Paypal gibi sistemlerle ödeme 30 saniye içinde gerçekleşiyor. Mağazalarda alışverişle ilgili karar vermeniz 30 saniye olsa bile kasa işlemi en az 7-10 dakika sürüyor.
6.Yemeksepeti’nin ilk çıkışı daha eskilere dayanıyor. İlk telefonla denendi ve olmadı. İnternet yaygınlaşınca, noktalarla anlaşmayı iyi yapınca ve CRM’i iyi kullanınca başarı geldi.
7. Alışveriş sitelerini güvenli bulan yüzde 44′lerde seyrediyor ki bu yeterince yüksek bir rakam. Perakendede satış noktalarını ürküten ve online platform çeken bir rakam bu.
8. İddia siteleri internetten işlemlerin toplumun her kesimine yaygınlaşmasını ve kanıksanmasını sağlıyor.
9. Müzik ve film gibi şeylerde seçici davranmak yerine biraz oradan biraz buradan; elektrik bir seçim söz konusu (iTunes’un Türkiye’ye girişi ile bu daha da artacaktır)
10. Alışveriş siteleri ciddi reklamveren konumuna geldiler.
11. Alışveriş sitelerine karar verilirken ‘kulaktan kulağa’nın (Word of mouth) bu kadar güçlü olması günlük hayatın içinde olduğunun önemli göstergelerinden birisini oluşturuyor.
12. Özellikle fırsat siteleri insanların şehir hayatından daha fazla yararlanmalarını sağlıyor; aktiviteler çeşitlenip artıyor.
13. Seyahat ve planlama alışkanlıkları; uygun ulaşım ve konaklamalar daha fazla seyahat ve uzun vadeli planlama demek.
14. Alışverişte de mesafeler kalkıyor; dünyanın her yerinde üreticilere ve satış noktalarına ulaşılıyor.
15. Çok yaygın olmayan takas ve ikinci el alışkanlığının başlamasıyla kullanımıyla ama atılmaya kıyılmayan ürünler de değerleniyor.
